Kijk maar eens achterin het boek. Daar vind je heerlijke recepten. En je hoeft er ook nog niet eens een keukenprinces voor te zijn. Daarnaast vind je in het boek ook handige tips om feestjes en dineetjes te overleven. En zijn de kilo's er af? Dan kun je gewoon verder Montignac-en. Het boek bevat namelijk een 'snel afslank'-gedeelte en een gedeelte met tips om op gewicht te blijven.

nieuwe montignac Geen probleem, je hebt verschillende opties.

De gi is een tabel waarop je kunt zien hoeveel glucose of suiker er in de bloedbaan komt na het eten van een bepaald koolhydraat. Alle koolhydraten krijgen een waarde in de gi-tabel. Koolhydraten met een lage waarde zijn goed. Koolhydraten met een hoge waarde zijn uit den boze. Helpt af te afvallen slanken: Bloemkool, broccoli, courgette, aubergine, spinazi, appelen, peren, perziken, kersen. Voorkomt gezichtstoename: zoete aardappelen, bruine rijst, vollegranenpasta, kiwi en druiven. Kan gewichtstoename veroorzaken: Lang gekookte witte pasta, rozijnen, jam (met suiker). Gewichtstoename tot gevolg: Wit brood, plakkerige witte rijst, rijstwafels, popcorn, cornflakes, honing. Daarnaast moet je natuurlijk ook op de vetten letten die je binnenkrijgt. Goede vetten zijn onverzadigbare vetten, zoals haring, zalm, tonijn, makreel, sardines. Deze vetten, helpen je ook nog eens je bloedcholesterol te verlagen.

nieuwe montignac

M de nieuwe montignac, michel Montignac


Enthousiast blader ik het nieuwe boek van Michel Montignac door. Ik zie tussen al de lekkere recepten, zelfs een heerlijke chocoladetaart staan. Ook de weekmenu's lijken in niets op de voorgaande diëten niet die ik een paar dagen heb volgehouden. Uithongeren om af te vallen? Montignac vind het helemaal niet nodig. Van hem mag je ook best lekkere dingen, zoals groenten vlees, kaas, chocolade en een wijntje. Als én van de eerste gebruikte montignac de glykemische index als basis voor zijn methode.

Search for a specific Glycemic Index


Deze ingrediënten kunnen naar verzadiging gecombineerd worden met elkaar en met vlees, vis, eieren of vet. Om snel af te vallen moet er echter meer gebeuren. Niet alleen is het noodzakelijk om gerechten te eten met een lage glycemische index, het is ook belangrijk dat in de afslankfase koolhydraten en vetten nooit gecombineerd worden. Een ontregelde, maar wel goed werkende alvleesklier gaat namelijk onder invloed van de koolhydraten extra insuline produceren. Zodra er tegelijkertijd vetcellen in het bloed voorkomen (omdat die tegelijk met de koolhydraten gegeten zijn) worden die door het overschot insuline naar de vetreserves gestuurd. In de praktijk betekent dit, dat in fase 1 een sneetje volkoren roggeboord (glycemische index 40) niet mag worden besmeerd met boter en ook niet worden belegd met kaas. Het beste beleg is suikervrije jam of stroop, rauwkost, of magere (uitgelekte) kwark (0 vet). Daarentegen zijn er geen beperkingen als het gaat om de hoeveelheid eten.

nieuwe montignac

Michel Montignac heeft uit wetenschappelijk beschikbare cijfers een lijst samengesteld waarin goede en slechte koolhydraten een bepaalde waarde krijgen. Die waarde wordt de glycemische index (G.I.) genoemd. Een hoge glycemische index betekent dat het product de bloedsuikerspiegel te veel laat stijgen, een laag getal betekent dat het product minder invloed heeft op de bloedsuikerspiegel. Van de belangrijkste levensmiddelen heeft Montignac een tabel gemaakt die laat zien welke producten een hoge glycemische index (slechte koolhydraten) en welke producten een lage glycemische index (goede koolhydraten) hebben. Aan de hand van deze tabel kunt u koolhydraten kiezen opgeblazen die een glycemische index hebben van 50 of lager. Een glycemische index van 50 is volgens Montignac de grens tussen goede en slechte koolhydraten.

Koolhydraten met een. Van minder dan 15 (groenten. D.) zijn zeer goede of neutrale koolhydraten: zij kunnen met zowel vetten als met koolhydraten worden gegeten. U vindt hier de tabellen van de glycemische index. Een uitgebalanceerde maaltijd, wie op gewicht wil blijven hoeft er alleen maar voor te zorgen dat de maaltijd bestaat uit ingrediënten met een lage glycemische index.

Boerenkool Stampot a la, montignac recept

Daarom produceert de alvleesklier insuline beste die ervoor zorgt dat het bloedsuikerniveau weer normaal wordt. Het huidige voedingspatroon met veel suiker, geraffineerde meelsoorten en rijstproducten, zorgt ervoor dat er hoge pieken ontstaan in de bloedsuikerspiegel. De alvleesklier heeft moeite om die pieken en dalen bij te houden en gaat teveel insuline produceren. Dit overschot aan insuline is slecht voor de bloedvaten. Goede en slechte koolhydraten. Het is dus volgens Montignac belangrijk om de bloedsuikerspiegel zo laag mogelijk te houden. Want daardoor blijft ook de alvleesklier optimaal werken. De methode montignac is gebaseerd op het eten van zoveel mogelijk goede koolhydraten, die de bloedsuikerspiegel maar matig baarmoeder laten stijgen. Slechte koolhydraten daarentegen, die een hoge suikerspiegel geven, moeten zoveel mogelijk worden vermeden.

nieuwe montignac

Camping in Sarlat, in de dordogne, de périgord noir

Jojo-effect, wie op deze manier toch koolhydraatarm zijn streefgewicht bereikt en stopt met het dieet, moet er rekening mee houden dat alle extra calorieën die vanaf dat moment worden gegeten, direct worden opgeslagen in de vetreserves. Het lichaam heeft zich immers aangepast aan het caloriearme dieet en beschouwt elke extra calorie als cadeautje voor de vetvoorraad. Het gevolg: er komen weer kilos bij, soms zelfs zoveel dat het uiteindelijke gewicht hoger is dan vór het dieet : het beroemde jojo-effect. De theorie van Montignac, volgens Montignac wordt het gewicht bepaald door de bloedsuikerspiegel. Koolhydraten in de voeding worden in het lichaam omgezet in glucose. Glucose is een soort suiker die werkt als brandstof. Het lichaam heeft dit nodig, denk maar aan topsporters die vlak voor een wedstrijd gerechten met veel koolhydraten eten. Maar ook in het normale leven zijn koolhydraten onontbeerlijk. Maar teveel glucose, een te hoge bloedsuikerspiegel is niet goed.

Krijgt het lichaam te weinig calorieën, dan worden de vetreserves aangesproken om het tekort te compenseren. Daardoor vermindert de hoeveelheid vet in het lichaam en daalt het gewicht. De meeste diëten zijn op harde dit principe gebaseerd. Het klopt dat mensen afvallen als ze minder calorieën eten, maar dat werkt maar tijdelijk. In eerste instantie zal het lichaam vetreserves gebruiken om het tekort aan calorieën aan te vullen. Maar na verloop van tijd past het lichaam zich aan de nieuwe omstandigheden aan. Het lichaam gaat minder energie gebruiken zodat er voldoende calorieën overblijven om op te slaan als vetreserves. Zo bereik je uiteindelijk het tegenovergestelde resultaat: je eet minder maar wordt toch dikker.

Met calorielijst tel je snel en makkelijk de calorieen van

De methode montignac, de methode montignac is eigenlijk geen dieet, maar hartstilstand een andere manier van eten. Door een zorgvuldig evenwicht in het dagelijks eetpatroon functioneert het lichaam beter, gezonder en fitter. Bovendien verliest u snel overtollige kilos. Goede koolhydraten en vetten, daar draait het. Nooit meer calorieën tellen. Hongerdiëten werken niet, aldus Montignac. Dat komt doordat de meeste diëten gebaseerd zijn op het tellen van calorieën. Een mens heeft (afhankelijk van leeftijd, geslacht en dagelijkse activiteiten) gemiddeld 2500 calorieën per dag nodig. Als je meer calorieën eet, dan slaat het lichaam het teveel op in vetreserves en neemt het gewicht toe.

Nieuwe montignac
Rated 4/5 based on 868 reviews